Dzieci z autyzmem wymagają wszechstronnego leczenia. To nie tylko praca ze specjalistami, ale również z rodzicami w domu. W przypadku autyzmu bardzo ważna jest stała stymulacja dziecka rozmaitymi bodźcami wspierającym jego rozwój. Zarówno na zajęciach grupowych, jak i indywidualnych w specjalistycznych poradniach, bądź też w warunkach domowych.

Do pracy z dziećmi autystycznymi często wykorzystywane są różnego typu zabawki i zabawy.

Wsparcie rozwoju dzieci cierpiących na autyzm

Autyzm ma wiele odmian i jest chorobą o podłożu neurologicznym. Dzieci autystyczne są zwykle wycofane, zamknięte w swoim świecie. Nie interesuje ich świat zewnętrzny i są obojętne na towarzystwo innych osób – np. rodziny, rówieśników. Poza tym dzieci cierpiące na autyzm łatwo wpadają w złość i często mają problemy ze snem. 

Stała kontrola specjalistyczna połączona z odpowiednią terapią oraz systematycznymi ćwiczeniami wykonywanymi w warunkach domowych daje szansę dzieciom z autyzmem na w miarę normalne funkcjonowanie. 

W terapii autyzmu dużą rolę odgrywają więc różnego typu zabawy i zabawki wspierające ich rozwój, czyli: 

  • pobudzające ich zmysły, 
  • uczące koncentracji, 
  • spostrzegawczości,
  • logicznego myślenia, 
  • jak również stymulujące ich umiejętności poznawcze. 

Zabawki dla dzieci z autyzmem stanowią doskonała formę terapii grupowej i indywidualnej. Dzięki nim łatwiej wzbudzić zainteresowanie dziecka oraz stymulować jego prawidłowy rozwój.

Na co zwrócić uwagę wybierając zabawki dla dzieci autystycznych?

Wybór właściwej zabawki dla dziecka zarówno zdrowego, jak i z pewnymi zaburzeniami, stanowi niemal zawsze nie lada wyzwanie. I choć jest pewien zestaw, tak zwanych, uniwersalnych zabawek, to nie zawsze się on sprawdza. Dzieci cierpiące na autyzm o różnym nasileniu czy też na inne zaburzenia rozwojowe potrzebują odpowiednich bodźców. 

Wybierając zabawki dla dzieci autystycznych warto:

  • sugerować się uwagami specjalistów, którzy wskażą obszary, nad którymi trzeba u dziecka aktualnie pracować;
  • obserwować dziecko – czym się interesuje, by móc właściwie dobrać kolor, fakturę czy stopień twardości danej zabawki.

Zabawki dla dzieci z autyzmem zwykle pozwalają stymulować kilka obszarów na raz – np. motorykę, koordynację słuchowo-wzrokową czy zmysł równowagi. Oczywiście zabawki powinny być wykonane z bezpiecznych dla dziecka materiałów, dostosowane do jego wieku i możliwości rozwojowych.

Prosta stymulacja przy pomocy drewnianych zabawek

Wśród zabawek dla dzieci autystycznych dużą rolę odgrywają zabawki drewniane. Drewno jest naturalnym, bezpiecznym i niezwykle trwałym materiałem. Prosta forma zabawek wykonanych z drewna sprawia, że są one atrakcyjne dla dzieci, a poza tym doskonale stymulują ich rozwój i sprzyjają kreatywnej zabawie. Można je na różne sposoby wykorzystywać do terapii domowej i nie tylko. 

Ciekawą propozycją właśnie drewnianych zabawek są choćby układanki stymulujące lewą półkulę mózgu czy gra logiczna rozwijająca umiejętności poznawcze dziecka dostępne w sklepie https://zabawkaiwyprawka.pl/zabawki/dla-dzieci-z-autyzmem. Tego typu zabawka może być świetnym prezentem dla dziecka cierpiącego na autyzm.

Poza tym w terapii autyzmu i codziennej zabawie sprawdzają się na przykład:

  • motoryczne pętle czy zębate kółka – poprawiające koncentrację, sprawność manualną i zmysł dotyku, rozwijające wyobraźnie i pomocne w nauce kolorów czy rozpoznawania kształtów,
  • domino – poprawiające koncentrację i rozwijające spostrzegawczość.

Gry edukacyjne i instrumenty muzyczne – doskonałe wsparcie domowej terapii

Niezwykle pomocne w terapii autyzmu są również różnego typu gry edukacyjne dla całej rodziny. Mogą one stanowić doskonały prezent. Gry edukacyjne są doskonałą formą terapii i udanej zabawy, której elementem jest rozwijanie umiejętności poznawczych oraz społecznych dziecka. Dzięki wspólnej rozrywce, dzieci autystyczne oswajają się z interakcją z innymi osobami, ucząc się współpracy z nimi. 

Do wspólnej zabawy warto wykorzystywać także różnego rodzaju instrumenty muzyczne (np. gitarę, bębenki, cymbałki czy puszki dźwiękowe), ponieważ wspólne granie i śpiewanie jest doskonałą formą terapii motywującej dzieci do działania oraz stymulującej ich zmysły i uczącej naśladownictwa.

Artykuł zewnętrzny
Kategorie: Artykuły