cukier dla niemowlaka, sól dla niemowlaka

Spożywanie cukru i soli jest niewskazane dla niemowlaków

Często słyszę  „my jedliśmy i żyjemy”. Owszem jeszcze żyjemy, ale nie uważam, żeby nasz stan zdrowia był taki jak np. mojej babci w tym wieku. Żywność jest coraz bardziej przetworzona, każda, nawet ta dla dzieci. Argumenty są też „dzieci i tak się z tym zetkną”, ale po co tak wcześnie. Niemowlak naprawdę ma całe życie przed sobą. Moment rozszerzania diety (7-12 miesięcy) jest tylko raz i tylko raz możesz wprowadzić zdrowe nawyki i zdrowe produkty.

Dlaczego niemowlak nie powinien spożywać cukru?

  • podrażnia śluzówkę żołądka
  • żeby nie przyzwyczajać do nadmiernie słodkiego smaku
  • cukier uzależnia
  • nadmiar cukru zatrzymuje sól oraz wodę w organizmie
  • powoduje nadprodukcję kwasu żołądkowego
  • rozwija próchnicę zębów
  • zaburza proces trawienia
  • może być przyczyną nadpobudliwości i kłopotów z koncentracją lub wprost przeciwnie senności i apatii
  • nadmierne spożycie powoduje otyłość
  • zaburza łaknienie
  • sprzyja zaparciom
  • podnosi poziom homocysteiny, trójglicerydów i „złego” cholesterolu

Dlaczego niemowlak nie powinien spożywać soli?

  • nadmiar ma wpływ na rozwój nadciśnienia tętniczego w późniejszym wieku
  • żeby nie przyzwyczajać do nadmiernie słonego smaku
  • nadmiar soli może wpływać niekorzystnie na prawidłowy rozwój układu kostnego dziecka i prowadzić do zwiększonej demineralizacji kości
  • nadmiernie obciąża nerki, które są mniej rozwinięte niż u dorosłych

 

Cukier występuje pod wieloma postaciami, np. maltodekstryna, która bardzo często występuje w kaszkach dla dzieci. Dlatego tak ważne jest, żeby podając gotowe produkty dla dzieci czytać skład.

Jeżeli chcesz urozmaicać potrawy dziecka, możesz je spokojnie przyprawiać np. ziołami. A deserki dosładzać np. świeżymi lub suszonymi owocami.

Jakie produkty daję dziecku? Z dobrym składem!

Przejrzałam różne artykuły szukając tych z dobrym i złym składem. Taka ciekawostka, wiecie jak najlepiej znaleźć produkt ze złym składem? Wejdźcie w kategorie „dla dzieci” 😉

Mała ściąga z produktami, które ja wybrałam dla swojego dziecka:

Czytaj skład

Swoje wpisy na blogu konsultuję z dietetykiem.

Dziś możecie posłuchać gościnnej wypowiedzi dietetyka dziecięcego.

Więcej na temat cukru w diecie dziecka znajdziecie w filmiku:

 

Otyłość i nadwaga to obecnie największe zagrożenie zdrowotne na świecie. Według niedawno opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowa (WHO) prognoz epidemia otyłości będzie w kolejnych latach szybko narastać – także w Polsce, która awansowała niestety do niechlubnej czołówki najbardziej otyłych populacji w Europie. Z problemem nadmiernej masy ciała zmaga się już blisko 60 proc. dorosłych Polaków, a co najbardziej niepokojące, dramatyczny wzrost otyłości obserwuje się także u dzieci i młodzieży.

 

czym zastąpić sól

Źródło grafiki: https://www.facebook.com/ZDROWO-JEMY-ZDROWO-ROŚNIEMY-1509803955955833/

 


2 Comments

Anna · 1 grudnia 2017 o 21:49

Do powodów dlaczego nie warto podawać cukru dodałabym jeszcze, że jest pożywką dla bakterii i może powodować bóle brzuszka. Super tabelka z zamiennikami soli 🙂

    GuGuGa · 1 grudnia 2017 o 22:29

    Ból brzuszka rozumiem przez wpisane podrażnienie żołądka oraz nadprodukcję kwasu żołądkowego 🙂
    A tabelka jest z bardzo fajnej strony ZDROWO-JEMY-ZDROWO-ROŚNIEMY

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inline
Inline